giovanni prowadzi tutaj blog rowerowy

Rowerowe przygody archiwisty z Prus Królewskich

Byczenie się i zagubienie się w WLK

Piątek, 28 sierpnia 2015 | dodano: 28.08.2015

Ostatnio się zagubiłem gdzieś w WLK. Niestety wyjazd na pogranicze litewsko/łotewsko/białoruskie nie doszedł do skutku. Pojadę za jakieś czas.
Coś tam czytam...

Obglądam rysunki w neciku...

I szukam świątyń...
Znalazłem 3 meczety na terenie współczesnej Litwy: Kowno, Wilno i Winksznupy. Komuniści ostro działali i teraz został meczet w Kownie i mizar w Winksznupach. Na Białorusi ostał się jeden, w Nowogródku:

Był w Mińsku ale...
"Na początku lat trzydziestych władze radzieckie odebrały meczet wiernym, zamieniając go w magazyn żywności. Na ponowne otwarcie świątyni zezwolili Niemcy w 1941 roku, jednak osiem lat później obiekt ponownie zamknięto. Budynek uległ przebudowie - m.in. usunięto minaret i kopułę, ulokowano w nim klub morski jednej z białoruskich organizacji.
W 1962 roku meczet wraz z cmentarzem zniszczono, budując na ich terenie hotel Jubilejny."
I w Dowbuciszkach i Klecku, ale już nie ma.